Dárkové sady koření

Jakou máme šanci zhubnout v rámci novoročního předsevzetí?

8. leden 2015, 17:18

Jistě to zná každý z nás. Se vstupem do nového roku si dáme předsevzetí, které nás má posunout někam dál, abychom na sebe ve chvíli, kdy rok bude končit, byli pyšní. Že jsme se naučili nový jazyk, více navštěvovali příbuzné nebo se věnovali novému koníčku. Mnoho lidí se také rozhodne nejen pro duševní, ale i fyzickou změnu – někomu stačí změna účesu, někdo chce do letních měsíců vážit o třicet kilogramů méně. Ale jak to se shazováním povánočních kil vlastně je?

Rozhodnutí, že je třeba s postavou něco udělat přichází ve chvíli, kdy jsme prakticky nejvíce doma, rádi, že stres z nakupování dárků, úklidu a vaření je již prakticky za námi. Nyní je čas sklidit zaseté ovoce. Přesto však kousky cukroví již několikátý den hořknou v ústech a máme pocit, že tloustneme. Vánoce jsou také časem návštěv, kdy nás všichni ládují chlebíčky a sladkostmi, po návratu domů nás pak čeká lednice plná jídla, které je třeba dojíst. Je proto logické, že po oslavě Silvestra, která je plná nejrůznějších pochutin a alkoholu, máme chuť na zdravější životní styl.

Přesto však pouhé velké rozhodnutí nestačí. Je třeba si celý tento krok naplánovat, změnit jídelníček a výběr potravin a poměr jednotlivých složek a také dobu, kdy jednotlivá jídla konzumujeme. Protože pestrá a vyvážená strava je nesmírně důležitá. Rozhodně je také třeba zamyslet se nad pitným režimem, příjmem alkoholických a slazených nápojů. Zároveň by hubnutí nemělo být zaměřené pouze na množství přijaté energie, ale i na její výdej – tedy tělesný pohyb.

Jaké je vaše novoroční předsevzetí? Podělte se s námi v diskuzi

Plán změny stravování

Pro to, abychom se dostali od slov k činům a od činů k výsledkům je třeba udělat dlouhodobější plán. Nemá cenu začínat s dietou ve chvíli, kdy máme nesplnitelná očekávání (například – do dvou týdnů zhubnu deset kilo, abych se vešla do plesových šatů), protože touženého výsledků nemůžeme dosáhnout. Ručička na váze sice klesá, ovšem ne rychlostí, kterou bychom si představovali. Což většinu lidí demotivuje. A protože doba držení diety je teprve krátká a nové stravovací návyky nejsou zažité, jsme z diety zklamaní – a dáme si něco „na nervy“, protože jídlo je pro mnoho lidí prvním antidepresivem. Pak se opět snažíme dát si něco zdravého, frekvence kupování těchto potravin klesá a obvykle koncem ledna po tomto předsevzetí nikdo ani nevzdychne. Zároveň se s návratem k původnímu stravování shozené kilogramy rychle vrátí v rámci tzv. Jojo – efektu a někdy ještě přibereme.

Deníček snědeného jídla

A to je přitom škoda – předsevzetí si dáváme s dobrým úmyslem změnit se k lepšímu. Je výhodné před začátkem držení diety sepsat si celotýdenní jídelníček uplynulých dnů. Co všechno jsem snědl – snědla, jaké množství a v kolik hodin. Zjistíme tak, že konzumujeme příliš mnoho jídla, přestože ani nemáme hlad, ale spíše chuť. Už samotná nutnost toho, že do deníčku napíšeme, co jsme všechno snědli, mnoho lidí motivuje pro to některé nezdravé potraviny omezit, protože by se při jejich zapisování necítili dobře. Když tento deník přijatého jídla máme, obvykle chyby sami poznáme snadno.

Jak naplánovat úpravu jídelníčku?

S úpravou jídelníčku je pak vhodné zajít za odborníkem, který určí, kolik energie bychom měli přijmout, kolik vydat. Je také vhodné podělit se s ním o obavy nebo o některé návyky – někdo například není zvyklý snídat nebo pracuje na směny. Nutriční terapeut nebo dietolog také může usměrnit některá nereálná očekávání. Měl by také se svým klientem plánovat další návštěvy, při nichž proberou, jak se dodržování nových stravovacích návyků dařilo, co by bylo třeba změnit a podobně. Pro klienta je návštěva motivací, že někomu na jeho snažení záleží.

Je však dobré vybrat si člověka, který s námi bude na změně hmotnosti pracovat, obezřetně. Ať se nám to líbí, nebo ne, na redukci hmotnosti pracujeme my a bohužel zatím nebyla vynalezena žádná kouzelná pilulka, která by to zvládla za nás. Proto by měl mít člověk, který s hubnutím pomáhá, vzdělání, díky němuž rozumí metabolismu člověka, je schopen posoudit i například vliv některých léků nebo onemocnění na výslednou váhu.

Je tedy jasné, že snaha zhubnout přebytečná kila je běh na dlouhou trať a i po dosažení cílové hmotnosti je třeba dodržovat nové stravovací návyky. Musíme si ale uvědomit, že pokud máme normální hmotnost, snižujeme tím výskyt mnoha onemocnění a nebo alespoň zlepšujeme jejich průběh a prognózu.

Diskuze

Beruška33 8. leden 2012, 18:10

Aaaaaach joooooooooo....... kouzelnou pilulku bych brala;)

ironka 8. leden 2012, 20:12

mit tak kouzelny prsten a 15kg pryc ..

Nelinka 26. listopad 2013, 17:27

Dobrý den, prosím o vysvětlení něterých termínů po vyšeření kolonoskopie.Děkuji
Přístoj CF Q 165 L Olympus byl zaveden do recta a odtud do střeva až do caeca. V levém tračníku spousta malých drobných vstupů do divertiklů. Na cestě zpět prolížím až do sigmatu.V 30cm je drobná sesilní léze 2x2mm,biopsie 2x-označeno 1 a další nález polypku na krátké stopce je v20cm, hlavička polypu vel 2x1mm, biopsie klíštkami3x-označeno 2.ampula recta bpn.viditelá cévní kresba,v anu prolabují a modře prosvítají hemorrhoidy.

E-mail nebude nikde zveřejněn. Slouží pouze k upozornění v případě odpovědi na Váš komentář.