Dárkové sady koření

Endokrinní orbitopatie

Příčina

Toto onemocnění je jedním z projevů Graves – Basedowovy choroby, což je onemocnění, při němž tvoří imunitní systém protilátky proti vlastním tkáním (tzv. autoprotilátky). Ty se mimo jiné váží na štítnou žlázy a působí její zvětšení – strumu a zvýšenou nebo naopak sníženou činnost. Mohou působit i na podkoží, což se projeví otokem a prosáknutím tekutinou (myxedém).

Průběh

Prosáknutí tkání otokem se neděje pouze v podkoží, ale i v měkkých tkáních očnice. To způsobí lehké vytlačení oka, takže pacienti pak vypadají jako by trvale vykulovali oči (exoftalmus). Později tento stav dojde tak daleko, že pacienti nejsou schopni dovřít oko. Z toho pak vyplývá pocit suchého oka, a pálení, řezání v něm. Dalšími příznaky jsou snížené mrkání a poruchy souhybu pohybu očního bulbu a víčka při mrknutí (normálně se při mrknutí stočí oko nahoru).

Tím, že je v očnici přítomen otok, může dojít k útlaku zrakového nervu, což pak vyvolá poruchy zraku a dvojité vidění (diplopie).

Vyšetření

Pacientům by mělo být provedeno endokrinologické vyšetření – stanovení TSH a hormonů štítné žlázy. ¨

Léčba

Při tomto onemocnění je třeba co nejdříve začít řešit příčinu – tedy onemocnění štítné žlázy. Pokud nedojde k rychlé nápravě stavu, tento stav na oku se zafixuje a ani po pozdějším vyléčení nedojde k nápravě. Jsou předpisovány léky pro normalizaci funkce štítné žlázy, v některých případech je i odstraněna.

Oční lékař pomáhá endokrinologovi pouze s očními příznaky. Pacient dostává kapky a masti na lubrikaci oka, aplikuje si umělé slzy, což vše brání vysychání oka, protože suché oko se snáze poraní. U vážných stavů je stav dočasně řešen tarzorafií – tedy sešitím okrajů víček.

Diskuze

karkulka 29. duben 2015, 13:34

Dobrý den, léčím se s hyperteryozou. Již měsíc beru Thyrozol, a teď jsem zjistila že při pohledu dolů, mi víčko nepracuje stejně jako na druhém oku.myslíte že při léčbě dojde k navrácení víčka? předem moc děkuji

Kolab17 30. duben 2015, 16:34

Dobrý den, léčim se také s hyper, od září 2014. Thyrozol 10 užívám doposud, k tomu Prednison. Mám doposud dvojité vidění.Dostala jsem kortokoidy intravenózně, už mám stanovený termín operace. Je to léčba na delší dobu bohužel. Vím jen, že léčba probíhá na specialzovaných pracovištích kde solupracují odd. oční a endokriologie. Nevím, jestli jsem vám pomohla. Ať se brzy uzdravíte.

Karkulka 30. duben 2015, 20:34

Dobrý den,dekuji..ja zatím dvojité viděni nemám,tak doufam ze ani mit nebudu a operace nebude nutná,lecim se krátce a jsou i případy kdy se to úplně uzdraví a ja budu věřit ze jsem ten případ ..Vam preji hodne štěstí a pevné nervy ..a věřte ze vse bude v poradku

Anísek77 14. červenec 2015, 22:19

Dobrý večer, i já se léčím od 10/2014 hyper. a beru Thyrozol 10, oči mi hrzně lezou a bolí.Na operaci mám jít v 11/2015 ale mám strac, že se mi to po operaci ještě zhorší, zvláště když mě čeká radiojod... Prosím o vaše zkušenosti s léčbou po operaci s endokriní orbitopatií.
Kdž mi zvýšili Thyrozol a měa jsem THS v pohodě začli mi padat vlasy. Jak to bude po operaci? Uřímně mám hrozný strach co mě čeká? Neím jak to všechno zvládnu...

E-mail nebude nikde zveřejněn. Slouží pouze k upozornění v případě odpovědi na Váš komentář.