Dárkové sady koření

Nedostatek vitaminu B

Avitaminoza B

Příčina

Příčinou nedostatečného množství vitaminu B v organismu je obvykle jeho nedostatečný příjem, což se stává hlavně při jednostranně zaměřených dietách nebo stravovacích návycích s nedostatečným zastoupením obilovin, masa a mléčných výrobků, v ovoci a zelenině je tento vitamín zastoupen jen ve velmi malém množství, a proto mohou mít lidé, kteří nekonzumují maso a živočišné potraviny (vegetariáni a vegani), projevy jeho nedostatku.

Může se také objevit i u lidí s chronickými průjmy a u malabsorpčního syndromu, kde je porušeno vstřebávání vitaminů přes střevní stěnu.

Průběh

Vitamín B není jeden, ale je jich celá skupina, která je označována jako B – komplex. Níže si probereme jednotlivé vitaminy a příznaky jejich nedostatků. Protože vitamin B je patří do skupiny vitamínu rozpustných ve vodě, prakticky není možné se jím předávkovat a vše, co tělo nepotřebuje, samo vyloučí. Je tedy třeba, aby byl potravou stále doplňován, protože bez dalšího příjmu vydrží v těle 4 – 7dní.

Vitamin B1 – thiamin

Je přítomen hlavně v obilovinách, kvasnicích, mase a ořeších. Vitamín po příjmu vydrží v těle asi týden. Je více odbouráván při vysokém příjmu kávy a čaje.

Nedostatek se projevuje jako onemocnění beri – beri, které se vyskytuje hlavně v oblastech, kde tvoří hlavní složku potravy loupaná rýže. Objevuje se ale i u chronických alkoholiků. Projevuje se bolestí svalů a poruchou jejich funkce, únavou až naprostou vyčerpaností, rovněž je přítomna i nechuť k jídlu. Později se přidávají další neurologické příznaky jako zmatenost, dezorientace a deprese, které mohou skončit demencí. U alkoholiků se popisuje i Korsakovova psychóza nebo Wernickeho encefalopatie.

Vitamin B2 – riboflavin

Tento vitamín se nachází hlavně v kvasnicích a vnitřnostech (zejména játra a ledviny), je ale i v mase, kakau a mléčných výrobcích.

Nedostatek se projeví záněty rtů a jazyka, praskáním koutků rtů, záněty spojivek a světloplachostí.

Vitamin B3 – niacin

Niacin se opět nachází v mase a kvasnicích, je ale přítomen i v semenech některých rostlin (slunečnice), brokolici a mrkvi.

Nedostatek se projeví jako onemocnění pelagra. které je někdy označováno jako nemoc 3D – demence, dermatitida (kožní vyrážky, pupínky, puchýře, suchá kůže) a průjem (diarhoea). To působí hubnutí a další zhoršování celkového stavu. Vyskytuje se hlavně v zemích, kde je hlavní složkou potravy kukuřice a výrobky z ní.

Vitamin B5 – kyselina pantotenová

Kyselina pantotenová je velmi důležitá součást metabolismu většiny látek v těle. Při překladu název znamená “všude se vyskytující”. V potravě se objevuje hlavně v mase, obilovinách, kvasnicích, ale i v zelenině (hlavně v luštěninách) a i jinde, její nedostatek je proto velmi vzácný.

Nedostatek vitamin B5 se projeví podobně jako u ostatních vitamínu z B – komplexu – depresemi, křečemi ve svalech, nechutenstvím, hubnutí a poruchami spánku.

Pokud je příjem kyseliny pantotenové dostatečný, zlepšuje se kvalita vlasů a nehtů, některé studie dokonce potvrdily příznivý účinek v léčbě akné.

Vitamin B6 – pyridoxal, pyridoxol, pyridoxamin

Tato skupina vitamínu B6 se vyskytuje kromě vnitřností i v mase ryb, v ovoci (banán, avokádo), zelenině (listová zelenina, brambory).

Samostatný nedostatek tohoto vitamínu je velmi vzácný a pokud je přítomen, objevují se obvykle i příznaky z chybění dalších vitamínu z B – komplexu. Pacienti mívají záněty v oblasti dutiny ústní – záněty rtů a jazyka, praskání koutků úst, tiky mimického svalstva, u většího nedostatku až křeče.

Vitamin B7 – biotin

Tento vitamín má prakticky jak stejná místa výskytu v potravě, tak i příznaky z nedostatku – na prvních místech se zde objevují onemocnění kůže (dermatitidy) a nervové poruchy – tiky, deprese, nicméně samostatný nedostatek nebyl nikdy popsán.

Vitamin B9 – kyselina listová

Kyselina listová je důležitý vitamín, jehož úlohou je účast při tvorbě DNA, krvinek, u rostoucího plodu má pak zásadní význam pro jeho růst a normální vývoj. V potravě se vyskytuje hlavně v zelené listové zelenině (salát, špenát), můžeme ji nalézt i ve vnitřnostech (játra) nebo v pečivu.

Pokud je kyseliny listové nedostatek, projevuje se chudokrevností (megaloblastovou anémií) a některými nervovými poruchami nebo neplodností.

Kyselinu listovou je vhodné užívat v těhotenství, kdy je její spotřeba zvýšena. Příznivý vliv byl zaznamenán hlavně při tvorbě nervové soustavy plodu, kdy u žen, které kyselinu listovou užívaly, byl menší výskyt rozštěpových vad nervové trubice jejich plodu.

Vitamin B12 – kobalamin

Tento vitamín má velmi zásadní úlohu při tvorbě červených krvinek. Nachází se ve vnitřnostech (játra), mase, vejcích a mléce, v menší míře i v obilovinách, kvasnicích a zelenině (luštěniny, listová zelenina).

Nedostatek se projeví chudokrevností, hubnutím, nechutenstvím, poruchami paměti a spánku, tiky až křečemi.

Vyšetření

Jednotlivé množství vitamínů je možné stanovit vyšetřením krve, nicméně s ohledem na stravovací návyky, prostředí, v jakém pacient žije a další okolnosti, se toto vyšetření běžně neprovádí a spíše jsou rovnou doporučeny změny ve stravování.

Léčba

Chybějící vitamíny je třeba doplnit a to buď podáváním léků nebo injekčně. Je také nutné, aby pacient změnil své stravovací návyky.

Diskuze

E-mail nebude nikde zveřejněn. Slouží pouze k upozornění v případě odpovědi na Váš komentář.