Dárkové sady koření

Nespavost

Insomnie

Příčina

Tento stav je často způsoben nepříznivým prostředím, ve kterém člověk spí – rušivé podněty (hluk, světlo, vibrace, barva a uspořádání pokoje), teplota, vlhkost, zápachy a vůně, nevhodný materiál povlečení a podobně.

Dále může být způsobena i psychickou nepohodou, stresem, depresemi, obavami ze snů. Některé léky také způsobují jako vedlejší účinek zhoršenou kvalitu spánku, proto by měl pacient přečíst všechny příbalové letáky léků, které užívá a při obtížích se poradit se svým lékařem. Nespavost se často objevuje u onemocnění, při nichž je pociťována bolest, u závislých pacientů.

Průběh

Člověk těžko a dlouho usíná, jeho spánek je neklidný, často se budí a ráno se cítí velmi unavený. Má pocit jako by celou noc nespal.

Vyšetření

Pacient může navštívit centrum pro léčbu poruch spánku, kde je po celou dobu usínání a spánku monitorován pomocí EKG, EEG, čidlem dechové frekvence a personálem.

Léčba

Léčba závisí na příčině. Pokud je porucha usínání a spánku dlouhodobá, je třeba ji řešit. Pokud nespavost vyvolává lék, který pacient bere, je třeba ho nahradit jiným, který tento nežádoucí účinek nevyvolá, nebo jej vysadit. Dále také existuje skupina léčiv – hypnotika, která pomáhají udržet kvalitní spánek celou noc.

Nutná je ale také psychická pohoda. Je těžké usnout pokud víme, že druhý den nás čeká náročný den nebo obtížné rozhodnutí. Spánek je ale nutný a díky němu se regeneruje nejen tělo, ale i mysl. Pokud je mysl zrelaxovaná, bude i další den méně náročný, protože budeme odpočatí.

Pro lepší usínání se doporučuje od odpoledně nepít kofeinové nápoje, alkohol, nekouřit. V pozdním odpoledni je dobré provést tělesné cvičení, protáhnout se, jít na procházku. K večeři si dát jen lehké jídlo a nepít těsně před spaním, aby byla vyloučena možnost, že je buzení způsobeno nucením na močení. Před usínáním je mnohdy doporučováno vypít teplé mléko se lžičkou medu.

Obecně je dobré spát v chladnější místnosti, mít vhodnou matraci i polštář, povlečení by mělo mít světlejší barvu, mělo by být příjemné na dotek a nejlépe bavlněné. I celé prostředí ložnice by mělo být světlé, z postele by nemělo být vidět na pracovní plochu, pokud se nachází ve stejné místnosti, a ani na televizní obrazovku.

Pokud je ale porucha spánku dlouhodobá, vyvolána psychickou příčinou, měl by být vyhledán psycholog nebo psychiatr, aby problémy, které mohou být způsobeny třeba depresemi nebo dlouhodobým stresem, byly vyřešeny.

Diskuze

E-mail nebude nikde zveřejněn. Slouží pouze k upozornění v případě odpovědi na Váš komentář.